EMOTIONELL ALLERGI

The needle tears a hole.

Publicerad 2016-03-28 15:00:00 i Allmänt, Psykisk Ohälsa, Större ämnen,

Att vara sjukskriven

Jag har varit deltidssjukskriven men varit hemma 100% i lite drygt 3 år.
Och det beror på att man trodde att jag skulle klara av att göra mycket mer i början, typ. Arbetsträna, skaffa jobb, etc. men det gick inte så bra. Det gick snarare åt helvete med det och jag mådde bara sämre.


Men min sjukskrivning har inte ändrats. Just nu väntar jag dock på att den ska ändras till 100%. Något jag har väntat på ganska länge, och om det går igenom kommer jag känna mig ganska lättat. Dels för att det rör sig om en del pengar, och dels för att det rör sig om 25% som FK och AF faktiskt kan gå in och kräva att jag skulle söka jobb eller liknade för att få rätt till mina pengar varje månad.

Jag är sjukskriven p.g.a depression, BPD/EIP, ätstörningen, social fobi och ångestproblematiken. Fast i min senaste ansökan stod det bara ”psykisk ohälsa” lite fint sådär. Har lämnat in så många, och dom har tillgång till mina journaler + haft möten med mina läkare/samtalskontakter. Orkade inte specificera mer än så då.

Som tur är så har jag en väldigt bra kontakt på FK som har hjälpt mig höja min sjukskrivning och hjälper mig just nu bli 100% sjukskriven, så därför har jag aldrig blivit tvingad att ha några aktiviteter eller söka jobb efter att min arbetsträning inte fungerade.



Så vad gör jag som långtidssjukskriven?
Jag är hemma ganska mycket, men just nu är jag på program som är för personer som är långtidssjukskrivna eller har andra besvär och inte kan få jobb. Men annars sitter jag mest hemma, gosar med katterna eller så är jag kanske på besök hos en kompis någon gång ibland.
Det finns även vissa regler om att man inte får göra för mycket som sjukskriven, t.ex. så var jag tvungen att kolla med försäkringskassan så att jag kunde börja med dagsprogrammet jag går på nu innan jag började. Så att jag inte skulle förlora min ersättning.



Det är inte ett glamoröst liv att vara sjukskriven och det är inte något man vill vara om man inte absolut måste. Anledningen att jag är sjukskriven förutom min depression och BPD är min grova sociala fobi. Jag kan inte gå till till en arbetsplats varje dag utan att dö, kan knappt bete mig på dagsprogrammet jag är på just nu. Så därför är jag sjukskriven. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela