EMOTIONELL ALLERGI

to feel nothing or everything

Publicerad 2016-03-27 15:00:00 i Allmänt, Mina svårigheter, Psykisk Ohälsa, Större ämnen,

Tomhet vs Känslostormar

 

När jag går och känner mig tom en längre period i flera dagar till exempel, kan det leda till att jag tappar förnuftet runt känslor helt. Jag glömmer hur det känns att känna. Vilket gör att det är lätt för mig att ta till extrema metoder för att få känna något. Jag låter mig själv förnedras, förolämpas, behandlas illa, eller bara utnyttjas för att få andra att må bättre för att jag ska få känna någonting. Någon form av känsla. Att det ska väcka någonting inom mig.

När jag har känslostormar har jag typ 275893 känslor samtidigt. Eller nästan. Men kanske 10, 15 stycken. Och då finns det ofta en primär och en sekundär känsla och sen så är resten som ett stort garnnystan men massa olika känslor som någon bara kastat ihop och så ska jag lista ut vad som är vad. På tre sekunder. Jag kan inte säga att jag föredrar känslostormarna över tomheten. Eller tomheten över känslostormarna.


Dom är lika utmattande båda två. Att vara tom kräver ständig uppmärksamhet utifrån. Att någon ständigt bekräftar mig innan jag går under.
En känslostorm kräver ständig uppmärksamhet inifrån. Var händer nu, var känner jag nu, varför känner jag så här? Innan jag går under.


En tomhet kommer ofta i samband med depressioner jag får, men kan också komma utan. Det spelar inte roll. Men ofta i samband.

Känslostormarna kan komma när som. Det spelar ingen roll, men oftast när jag är stressad så är det enklare för dom att påverka mig och svårare för mig att kontrollera hur jag känner och kontrollera flera känslor på en och samma gång. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela