Medveten närvaro
Medveten närvaro
Medveten närvaro är ett av verktygen som man använder sig av i DBTn. Jag har inte tänkt skriva omfattande om alla men just medveten närvaro är ett som återkommer väldigt mycket och är ett som mina ledare tycker är viktigt och gärna skulle vilja se att man hade lärt ut i skolor t.ex eftersom det är ett väldigt bra ångest- och stresshanteringsverktyg.
Hur använder man sig av medveten närvaro?
Det är inte alltid så enkelt utan det är något man får öva på.
Men det finns vissa sätt som vi övar på det i DBT. Men i det stora hela handlar det om att vara här och nu och inte splittras för mycket genom att fokusera för mycket på framtiden, dåtiden och nutiden. Vad vi ska göra sen, vad som hände igår etc. Utan bara vad som händer nu.
Det finns två typer av övningar.
"Vad" övningar och "hur" övningar.
'Vad' övningarna är observera, beskriva och delta.
'Hur' övningarna är döm inte, gör en sak i taget och var effektiv.
Observera går ut på att vara i nuet, att observera vad som händer och försöka uppleva utan att reagera.
Att vara uppmärksam men inte hänga upp sig saker.
Att observera sina känslor och tankar men inte fastna vid dom utan låta dom passera.
Beskriv är att man ska sätta ord på vad man känner eller en tanke.
Detta göra man för att kunna sortera vad man känner. T.ex "nu känner jag mig ledsen". Då ska man få låta sig vara ledsen man behöver inte haka upp sig på varför eller leta en orsak. Stanna i nuet.
Delta handlar om att gå in i en upplevelse även om den kan vara jobbig.
Man ska handla efter sin visshet. (Vissheten är det som ligger mellan känslan och förnuftet.) Man ska vara både aktiv och passiv när man övar att delta.