EMOTIONELL ALLERGI

Alla generaliseringar är farliga, även den här.

Publicerad 2016-04-02 13:00:00 i Allmänt, Psykisk Ohälsa, Större ämnen,

Fördomar

 

Fördomar om psykisk sjuka eller vissa diagnoser är ofta så extrema, jag har pratat om stigman tidigare, men fördomarna är oftast värre.Jag ser ofta folk som använder diagnoser vid fel tillfällen och som någon form av skällsord. Det hela är helt sjuk. Folk ser aldrig en hel person.

Jag har blivit betraktad som farlig p.g.a min kontakt med öppenvården, trots att jag inte nämnt varför. Jag har blivit betraktad som farlig för att jag har en personlighetsstörning, trots att det inte finns någonting som är farligt med att ha den diagnosen som jag har.

 

Men jag blir så ledsen när någon använder en diagnos emot någon annan utan något underlag. (Som personen nedanför.) Eller, som när jag läste en artikel jag fick till mig om att tjejer med en viss diagnos inte kan vara bra flickvänner. 

Det hela gjorde mig så sårad. Och arg. För att säga såna saker får dig bara att framstå som ett pucko. Det är precis samma sak som att säga att alla tyskar är nazister. (Och vi vet ju att det inte är så.)

 
 

(Bilden 1 är alltså någon som ljuger, bild 2 är en annan person som valt att diagnosesra person i bild 1 med BPD.)

 

Att personer med ADHD direkt blir sedda som störiga, personer med depression blir ifrågasatta när dom är glada. Detta är också fördomar.
Allt detta är fördomar och jag vill bara att det slutar. För att det är bara så töntigt. En diagnos är inte samma för alla, och det är inte hela personen.  

Kan man bara inte tänka till, om man ens vet något om ämnen innan man lägger en kommentar som detta. För att skriva som personen här ovanför är både sårande och ignorant. Jag som har en BPD diagnos tar bara illa upp att bli förminskad till en person som ljuger. Det är inte ens det jag är, och som min sambo sa "Det är inte ens ett kriterium för diagnosen."

Man borde läsa på innan man öppnar munnen. 

Kommentarer

Postat av: Lili

Publicerad 2016-04-04 13:51:30

Mm, finns gott om fördomar gällande psykisk ohälsa, vilket är väldigt tråkigt och många gånger rent av kränkande. Personen som väljer att diagnostisera personen på bild ett med borderline... what? Det där har ju INGENTING med borderline att göra. Folk är helt enkelt väldigt okunniga. Särskilt okunniga och fördomsfulla upplever jag att de är gällande borderline. Jag kan ibland dra mig för att ens nämna att jag led av diagnosen förut, för även i ett numera friskt tillstånd får jag stämpeln som borderlinesjuka får. D.v.s. manipulativa, känslokalla psykopater som bara bryr sig om sig själva och är farliga för sin omgivning. Inget av det där stämmer dock på borderline. Det är inte det diagnosen handlar om. Men sedan finns det självklart borderlinepatienter som manipulerar och ljuger, precis som det finns människor med andra diagnoser som gör det, och diagnosfria människor. Det handlar om människan, inte störningen. Klart det finns idioter med borderline, men det har inte med deras diagnos att göra. De skulle betett sig idiotiskt åt även utan diagnosen.

Svar: Ja. Det är extremt tråkig att det har blivit så. Det är sällan som fysiska sjukdomar få utstå lika mycket fördomar som psykiska sjukdomar gör. Oftast är det mer accepterat att ha en fysisk åkomma en psykisk.
Och jag blir trött på att diagnoser använda som skällsord. Ingen använder de fysiska som skällsord. Som t.ex "Gud vilket ryggskott du är" men liknande kan göras med vilken psykisk diagnos som helst.
Och jag tror att det behövs mer utbildning i grundskolan, dels för att fler ska få hjälp och dels för att sprida information.
Nathalie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela