EMOTIONELL ALLERGI

#end the stigma

Publicerad 2016-03-21 13:00:22 i Allmänt, Psykisk Ohälsa, Större ämnen,

Det finns mycket stigman runt psykisk ohälsa. Och det är svårt för mig att acceptera det. 
Men samtidigt är det så extremt svårt att kämpa emot stigman när det är så många som inte förstår. Det är så mänga som inte verkar förstå sig på hur hårt folk kämpar. 
 
Många buntar gärna ihop personer med personlighetsstörningar t.ex så jag själv många gånger sett att ALLA med BPD/EIP är på det eller det sättet. Eller så har jag även sett att alla med personlighetsstörningar (oavsett vilken typ) är likadana. Eller bara sjuka. För sjuka. Eller farliga. 
 
Och jag är trött på stigman. Jag blir ledsen av stigman. Även om det inte rör mina diagnoser. Utan andras också. Jag blir så starkt påverkad av att andra går runt och dömer mig och andra, för att vi inte "fungerar" eller tänker på det sättet som dom gör. Jag dömer inte en neurotypisk/icke-störd person för hur dom fungerar och tänker. Varför skulle jag göra det?
Personen fungerar precis så som den ska. 
 
Så varför kan inte jag få vara som jag är?
Varför kan jag inte få vara som jag är, min personlighetsstörning är en DEL av mig. Det är inget jag kan ändra. Min depression och ångest är inget jag kan ändra heller. Så behandla mig inte som jag är pesten. 
Behandla mig inte heller som om jag är lat, förståndshandikappad eller farlig. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela