EMOTIONELL ALLERGI

you could never sleep a night if you knew what I've been trough

Publicerad 2016-03-22 18:30:13 i Allmänt, Psykisk Ohälsa, Självkadebeteende, Större ämnen,

Självskadning

Detta kommer inte vara ett speciellt informativt inlägg om vad självskadning är. Detta kommer vara ett inlägg som handlar om min historia med självskadning i olika former. Jag förstår att detta kan vara ett jobbigt ämne och känsliga läsare bör sluta läsa nu. 



Första gången jag skar mig själv var jag 11 år gammal. Om jag minns rätt. Det finns två händelser som skedde hyfsat nära varann, men jag tror den här händelsen för först. 

Jag satt hemma på mitt rum och blev mobbad av mina klasskompisar på internet. Över MSN för det användes då. Jag mådde så dåligt att jag skar mig själv med en kniv jag hämtade från köket. Detta är inget mina föräldrar någonsin fick reda på. 

Andra gången jag använde självskadebeteende i den formen var med min bästa vän. Vi skar oss med glas från en busskur som var sönderslagen. Det fick mina föräldrar reda på. Jag tror jag var 12, men jag är inte säker. (Jag har som sagt minnesblockader så det är svårt.)

Sedan jag var 12 har jag haft ett oregelbundet självskadebeteende där jag har skurit. Det har varit mycket i vissa perioder, i vissa perioder ingenting alls. Just nu har jag inte skurit mig själv på någon månad, innan det tror jag det var 6 månader. Jag anser inte att jag i någon form av rehabilitering eller "recovery" för min självskadning. 

Min ätstörning är även en form av självskadning. Så som en del av personer med min problematik har, så är ätstörningar, alkoholmissbruk eller drogmissbruk en form av självskadebeteende istället för att "bara" vara en ätstörning eller missbruk. Låter konstigt, jag vet. Inser att det kan vara den sämsta förklaringen någonsin och jag är ledsen om någon missförstår mig. Jag tar inte lätt på missbruk eller ätstörningar. Absolut inte. Oavsett varför det uppstår. 

Jag har tidigare haft en dålig relation med alkohol. Även om den är bättre idag så vet jag att jag måste passa mig för att inte dricka för mycket. 

Så jag ber om ursäkt om jag utryckt mig klumpigt. Missbruk och ätstörningar är allvarliga i alla former. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela